سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 7 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
صنعت و دانشگاه یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ، ساعت ۰۹:۱۴:۲۸

مدیرعامل شرکت ملی حفاری:
راه نجات صنعت ارتباط با دانشگاه است
ایران دریلینگ: مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران راه نجات صنعت را ارتباط با دانشگاه عنوان کرد و با تأکید بر لزوم ایجاد هماهنگی کامل در کشور برای حمایت از نخبگان، گفت: اگر می‌خواهیم کشور در مسیر توسعه قرار گیرد راهی جز حمایت از نخبگان، کارآفرینان و فن‌آوران نداریم. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، مهندس حیدر بهمنی مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در آیین افتتاحیه جشنواره منطقه‌ای رویش خلیج‌فارس (جشنواره ابداعات و اختراعات منطقه‌ای) ویژه استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد که در آمفی تئاتر دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع)، به تجارب خود در صنعت نفت اشاره و اظهار کرد : واقعیت این است که یکی از دلایل پیشرفت‌هایی که در سطح دنیا شاهد آن هستیم، توجه خاص به تجربه است.

وی بابیان اینکه حفاری تنها صنعتی است که بعد از انقلاب به فرمان امام (ره) تشکیل شد گفت : در ابتدای کار هیچ‌چیز در اختیار نداشتیم و حتی پیش از انقلاب یک پیچ و مهره ساده نیز در کشور ساخته نمی‌شد. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: در آن زمان افراد نخبه‌ای در کنار یکدیگر جمع شدند که بسیاری از آنها سواد چندانی نداشتند،اما به فکر افتادند که خلأ نبود صنعت حفاری و تولید نفت در کشور را جبران کنند و باهمت همین افراد اکنون صنعت حفاری کشور به‌جایی رسیده است که در عرصه جهانی حرف برای گفتن دارد.

بهمنی راه نجات صنعت را ارتباط با دانشگاه عنوان کرد و افزود: اکنون صنعت حفاری با حدود 10 دانشگاه قرارداد منعقد کرده و با تأسیس دفاتر پژوهش و فناوری در دانشگاه‌های کشور حضور فیزیکی و فعالی دارد. این ارتباط راه نجات صنعت است. اکنون در صنعت حفاری هیچ گونه وابستگی مالی به دولت و وزارت نفت نداریم. وی تصریح کرد : زمانی که وارد این صنعت شدم تنها 90 نفر با مدرک لیسانس در صنعت حفاری وجود داشت اما اکنون 6 هزار تحصیل‌کرده دانشگاهی در این مجموعه صنعتی بزرگ فعالیت می‌کنند که از این تعداد نزدیک به هزار نفر کارشناسی ارشد و 120 نفر دکترا هستند.

مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران بیان کرد: بنیاد نخبگان و مقررات را به گونه‌ای تعریف کرده‌ایم که اگر فردی دارای فلان معدل یا اختراع باشد موظف به جذب این فرد در سیستم دولتی هستیم. تا به امروز هم سیستم همین بوده است؛ اگر بخواهیم از نخبگان حمایت کنیم باید همه کشور هماهنگ عمل کند و اگر می‌خواهیم به شکوفایی برسیم راهی جز حمایت از نخبگان، کارآفرینان و فن‌آوران نداریم.
وی با تأکید بر این‌که نخبگان باید تحت حمایت واقعی و عملی بنیاد قرار بگیرند،افزود: کارگری را می‌شناسم که اختراعی با هزینه شخصی و فروختن خودروی خود انجام داد اما هیچ حمایتی از طرح او نشد درحالی‌که آن اختراع کاملا کاربردی بود و اگر می‌خواستیم چنین کاری را در صنعت انجام دهیم به‌مراتب باید سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری انجام می‌دادیم اما با توجه به شرایط و ضوابط نتوانستیم از او حمایت کنیم.

بهمنی اظهار کرد: اگر واقعاً به خصوصی‌سازی اعتقاد داریم باید همه مجموعه کشور با تمام توان از نخبه‌ای که اختراعی انجام داده است، حمایت کند. اگر غرب توسط  بخش خصوصی اداره می‌شود به این دلیل است که واقعاً از بخش خصوصی حمایت می‌شود. بهمنی بابیان اینکه مخترع به حمایت جدی نیاز دارد، تصریح کرد: بسیاری از مسیرها در روند حمایت از اختراعات و طرح‌های نوآورانه ضرورت ندارد؛ باید نخبگان را به مسیری هدایت کنیم که کارآفرینی و شغل ایجاد کنند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به پروژه میادین مشترک خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم به تولید مطلوب در این مخازن برسیم نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی داریم. وی ادامه داد : هیچ‌وقت کسی از ما نمی‌پرسد که شما قرار بود 200 حلقه چاه حفاری کنید چرا 150 حلقه چاه ایجادشده است؟ باید به سازمان‌ها و وزارت نفت کمک کنند تا در این شرایط محدودیت بتوانند به وظایفش به درستی عمل کند. بهمنی تأکید کرد: اگر بخواهیم مسائل نخبگان به‌طورجدی حل شود، باید حرف‌ها در مقام عمل تحقق پیدا کند. اثرگذاری این مباحث زمانی است که جوانان در خوزستان ببینند چهار نخبه توانسته‌اند به افراد برجسته و موفقی تبدیل شوند و به طور مثال 100 شغل ایجاد کرده‌اند.

بهمنی با بیان اینکه در دنیا هر کس دنبال علم می‌رود تنها به دلیل علم است، ادامه داد: این موضوع در کشور ما به گونه‌ای نهادینه شده است که هرکس بخواهد نان در آورد باید مدرک بیاورد اکنون برای جذب یک نیرو که مدرک دانشگاهی نداشته باید مجوز بگیریم در حالی که در دنیا تشخیص مدیر، قانون است. وی افزود: سیاست‌هایی در کشور وجود دارد که حذف آن‌ها کار ساده‌ای نیست؛ تصمیم‌گیری‌های قاطع می‌خواهد که نخبگان را در مسیری قرار دهیم که بتوانند کار و شغل ایجاد  کنند و به  آن‌هایی که شغل ایجاد کنند امتیاز بدهیم نه آن‌که نخبه را در صنعت حفاری جذب کنیم؛ نخبه باید صنعت حفاری ایجاد کند اعتقاد داریم حمایت از نخبه، پرورش نخبه است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه اوایل انقلاب شرکت‌هایی بزرگ در کشور فعالیت می‌کردند که بیشتر توسط خود نخبگان ایجادشده بود و دولت هیچ نقشی در تشکیل این شرکت‌ها نداشت، گفت: اگر این مسیر را دنبال کنیم برای آیندگان نیز راه روشنی را برجای می‌گذاریم در غیر این صورت مدیون نسل‌های بعد خواهیم بود. بهمنی به پیشرفت‌های صنعت نفت و حفاری اشاره و تصریح کرد : معتقدم ایرانی‌ها در سطح دنیا ازنظر فکری اعجوبه‌هایی هستند که اگر واقعاً حمایت شوند می‌توانند مسیر 50 ساله را کمتر از 10 سال طی کنند و این موضوع را نشان داده‌اند.

مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در خاتمه گفت: خارجی‌ها از توان هسته‌ای ما نمی‌ترسند بلکه از فکر ایرانی می‌ترسند. اگر فکر ایرانی رها و باز شود، آنگاه اتفاقات بسیاری رقم خواهد خورد. بنابراین بنیاد نخبگان و همه باید در این زمینه کمک کنند. اکنون نقشی که صنعت حفاری در کشور دارد و توانمندی و اعتبار آن در عرصه بین‌المللی مدیون ارتباط با دانشگاه و تأکید امام(ره) بر ارتباط این نهاد با دانشگاه است. صنعت حفاری تنها نهادی است که ارتباط بسیار قوی با نخبگان، اساتید و دانشگاه‌های کشور دارد.


  کد خبر : 850
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :